Tellus
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Tellus

Pr radio 27MHz


Du är inte inloggad. Vänligen logga in eller registrera dig

Bygga egen antenn

3 posters

Gå ner  Meddelande [Sida 1 av 1]

1Bygga egen antenn Empty Bygga egen antenn tor apr 30, 2015 3:26 am

Tellus 55



Hej!

Tellus 55 här. Mats är mitt namn och bor i Handen (QTH)

Återupptog min gamla hobby PR-radio för ganska exakt ett år sedan. Plockade ned min halvvågare för 27 MHz 2003, efter att det varit dött på banden länge. Sista kontakten (QSO), innan nedtagningen var i slutet av 90-talet när jag en natt snackade med några killar i norra Skåne på 27 MHz.
Började igen 2014 med att delta i månadstesterna. Fick ingen kontakt med någon varken hemifrån eller mobilt med min gamla Handic 924 och mobilpinne på magnetfot. Den saknade SSB, så jag köpte en President Grant 2 från Limmared till månadstestet i juni förra året. Jag och en kollega som tillika då var radioamatör men inte jag, åkte till min sommarstuga med samma trista resultat. Vi hörde dock en del Danskar och Tyskar, men fick ingen kontakt med dem. Väl hemma igen åkte jag ut på en liten tripp i grannskapet med min Grant 2:a och mobilpinne, till en högt belägen plats. Då hörde jag för första gången på länge några prata på svenska på 27 MHz, ganska svagt. Saknade min gamla halvvågare för den hade ju fungerat kanon. Så jag bestämmde mig för att bygga en bra antenn. I mitt sökande hittade jag information om hur man bygger olika antenner och dessutom hur man kan bli radioamatör. Så jag anmälde mig till en kurs att bli radioamatör och samtidigt fundera ut hur jag skulle kunna bygga en bra antenn.

Det hela fungerade parallellt. Jag fick kurslitteraturen och började planera för att bygga en dipolantenn för 27 MHz, som jag insåg var enklast då den ger rätt impedans mot radion utan en massa spolar och kondingar. Jag läste in kraven för amatörcertet samtidig som jag skrev en inköpslista från Biltema. Köpte kopparrör och fästen för vattenledningar tillsammans med några byggplåtar och bultar med muttrar. Skarvade ihop 12mm rör med 10mm rör till två längder på 2,74 meter. Med sågande, filande, bankande, svärande, omplåstring av blödande fingrar och så vidare fick jag dipolen ihopmonterad och anslöt den med en RG-58 till mina radio.
Fick en reflektion på knappa 1/1,3 på första försöket. Isolerade bättre och roterade antennen lite och se på filspånet. Jag fick ned SWR-mätaren till 0 i utslag, 1/1 förhållande. Samtidigt fick jag kontakt med Tellus 25 som jag frågade om jag kunde skriva amatörprovet för. Vi började snacka på 27 MHz och 2 veckor senare var provet skrivet. Fick min amatörsignal i augusti 2014 från SSA och en fin kontakt med Tellus 25 som än idag är imponerad av mitt antennbygge. Smile

2Bygga egen antenn Empty Sv: Bygga egen antenn tor apr 30, 2015 6:16 pm

Tellus 25



Mats min vän.
Du har verkligen lyckats med att få till en väldigt bra basantenn för 27MHz. Kul att du är en aktiv Privatradio användare som jag på kanal 24 USB.

73's Thomas Tellus 25 Handen.

3Bygga egen antenn Empty Sv: Bygga egen antenn tor apr 30, 2015 6:52 pm

Tellus 399



Låter trevligt. Jag siktar på provet själv fram i genom.

// Mats H

Sponsored content



Till överst på sidan  Meddelande [Sida 1 av 1]

Liknande ämnen

-

» bra antenn till bilen

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet